МИСТЕЦТВО
ПРОГРАМА ДЛЯ 5 – 9 КЛАСІВ
Пояснювальна записка
Мистецтво –
особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який
передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення
фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність»,
«довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його багатогранним впливом на свідомість і
підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і
творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та
стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя
суспільства.
Визначення
мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями
мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною,
комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і
повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного
та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних
художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід
сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей,
насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід
спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний
підхід виражається
в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та
пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції
шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання
мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій
у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних
компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої
діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному
самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
·
виховання
в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток
художніх інтересів, естетичних ідеалів;
·
формування
системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
·
розвиток
умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
·
стимулювання здатності учнів до художньо-творчого
самовираження, до
діалогу;
·
розвиток художніх
здібностей, критичного мислення;
·
формування потреби в
естетизації середовища та готовності до участі у
соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
·
наступності
між початковою, основною і старшою школою;
·
поєднання
загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту
освіти;
·
інтегративності,
спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
·
креативності
(пріоритет творчої самореалізації);
·
варіативності
змісту, методів, технологій;
·
діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості
організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови
всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній
школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного
викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює
такі ключові естетичні категорії, як види,
жанри, стилі мистецтва. Спільна
тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується
відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне
мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють
художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх
творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої
відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні,
малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють
особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та
образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і
новаторства (7 кл.). У 8 – 9 класах учні
опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому
пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у
культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас
поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно
використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і
літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура»
та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і
технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він
має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на
навчальну тематику та критерій їх високої
художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для
учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію
уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне
спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має
сприяти зростанню в учнів інтересу до
мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в
них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання
вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок
став справжнім уроком мистецтва,
надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя
– на відвідування музеїв, виставок,
театрів тощо.
Загальна тематична структура
програми
Клас
|
Тема
|
Кількість годин на тиждень
|
|
Інтегрований курс
«Мистецтво»
|
|||
Музичне мистецтво
|
Образотворче мистецтво
|
||
5
|
Види мистецтва
|
1
|
1
|
6
|
Жанри
мистецтва
|
1
|
1
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
1
|
1
|
|
|
Інтегрований курс
«Мистецтво»
|
|
8
|
Мистецтво в
культурі минулого
|
1
|
|
9
|
Мистецтво в
культурі сучасності
|
1
|
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює
багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у цій галузі, єдність діагностичної,
коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної, прогностичної
функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти
мають стати основні компетентності:
·
предметні
мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
·
міжпредметні
естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
·
ключові
(загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні).
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі
«Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не
рівень його недоліків і прорахунків, а
рівень особистісних досягнень. Як
відомо, значну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності
(музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне
образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому
індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно
важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка інтегрує результати
різних видів діяльності учнів - інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, - дають змогу
вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість)
оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх здібностей, проте
характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу
коригуючу функції) і підсумкове (семестрове і річне).
Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та взаємне оцінювання.
Тематична структура програми «Музичне мистецтво» (5 –
7 кл.)
35 год на рік (1 год на
тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
|
Тема
року
|
Теми
|
5
|
Види
музичного мистецтва
|
Музика як вид мистецтва
|
Народна музика
|
||
Професійна музика
|
||
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва
(образотворче мистецтво, архітектура, література,
театр, цирк, кіно)
|
||
6
|
Жанри музичного мистецтва
|
Жанри камерно-вокальної музики
|
Жанри хорової музики
|
||
Жанри камерно-інструментальної
музики
|
||
Жанри симфонічної музики
|
||
7
|
Музика: діалог
традицій і новаторства
|
Мистецтво
в нашому житті
|
Новітні музичні явища
|
5 клас. Види музичного мистецтва
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Музика як
вид мистецтва
Народна музика
|
Учень
знає і
розуміє:
·
основні засоби
музичної виразності, їх роль у створенні
музичного образу;
·
особливості
народних пісень і танців, народних музичних інструментів;
·
значення музики в
житті, зокрема в побуті, медіа-просторі;
уміє:
·
дотримуватися
правил співу;
·
виразно
виконувати народні пісні з елементами театралізації, зокрема обрядові, побутові,
історичні та ін.;
·
створювати
найпростіший ритмічний супровід до пісні;
·
інтерпретувати
зміст прослуханих музичних творів;
·
розрізняти тембри
співацьких голосів, звучання українських народних інструментів;
застосовує:
·
музичні знання та
вміння у власному житті
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Професійна
музика
Взаємодія
музики
з іншими
видами мистецтва
|
Учень
знає і розуміє:
·
характерні ознаки
програмної та непрограмної, вокальної та інструментальної, хорової та
симфонічної музики;
·
зв’язок народної
і професійної музики;
·
особливості
взаємодії музики та інших видів
мистецтва (образотворче мистецтво, література, театр, цирк, кіно) ;
·
різновиди ансамблів
та оркестрів;
уміє:
·
порівнювати твори
вокальної та інструментальної музики;
·
передавати
музичні образи в малюнках, пластичних імпровізаціях;
·
орієнтуватися в
поняттях «вокальна», «інструментальна», «хорова», «симфонічна музика»;
·
розрізняти тембри
інструментів симфонічного оркестру;
·
характеризувати
засоби музичної виразності;
·
інтерпретувати
зміст музичних творів і творів інших видів мистецтва;
застосовує:
· музичні знання та вміння, зокрема форми взаємодії
музики з іншими видами мистецтва в процесі комунікації
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати зміст музичних творів, зокрема у їх взаємозв’язках з
іншими видами мистецтва; передавати враження від музики вербальними,
художніми засобами, засобами ритмопластики та театралізації;
·
виконувати пісні серед однолітків,
у родині з рухами та ритмічним акомпанементом;
·
розуміти зв’язок музики з іншими видами мистецтва, застосовувати
міжпредметні компетентності у
процесі художньо-творчої діяльності;
·
висловлювати власні судження про музику та інші види мистецтва, виявляти
естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з
приводу музики, співпрацювати в малих і великих групах;
·
проявляти допитливість у процесі пізнання музики, використовувати різні
друковані джерела інформації про музичне мистецтво у навчально-пізнавальній та
соціокультурній діяльності
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 клас. Жанри музичного мистецтва
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Жанри
камерно-вокальної музики
Жанри
хорової музики
|
Учень
знає і розуміє:
· характерні ознаки жанрів камерно-вокальної
та хорової музики (пісня, гімн,
романс, кантата, ораторія, меса, літургія та ін.) відповідно до їх
призначення;
уміє:
·
порівнювати камерно-вокальні та хорові
жанри;
· виконувати
пісні, які виражають різні естетичні почуття;
· інтерпретувати
образний зміст камерно-вокальних і хорових творів;
· визначати
композиційну будову (форму) музичних творів різних камерно-вокальних і хорових жанрів, типи
розвитку;
застосовує:
·
набуті знання про вокальну та хорову музику
у власній виконавській діяльності
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Жанри
камерно- інструментальної музики
Жанри
симфонічної музики
|
Учень
знає і
розуміє:
·
характерні ознаки
музичних жанрів – камерно-інструментальних
(прелюдія, скерцо, ноктюрн, етюд, варіації,
рондо, соната, квартет та ін.), і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія,
симфонічна поема, сюїта та ін.);
·
особливості музичних
циклів, поєднання жанрів;
уміє:
·
співати пісні, зокрема
двоголосні;
·
інтерпретувати інструментальні
твори різних жанрів, визначати їх композиційну будову (форму), типи розвитку
музики;
застосовує:
·
набуті знання про
інструментальну музику в процесі міжособистісного спілкування
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати
музичні твори різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи
розвитку музики;
·
виконувати пісні
різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі);
·
застосовувати
набуті музичні знання і вміння для самореалізації, створення домашньої фонотеки, складання програм
шкільних і позашкільних концертів;
·
розуміти зв’язок
музики з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати
міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності;
·
висловлювати
оцінні судження щодо музики різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до
музичної діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку щодо
музики з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та
взаємодопомогу у груповій роботі;
·
- проявляти
активність у процесі пізнання музичного мистецтва, використовувати медіаресурси
(радіо, телебачення тощо) у пошуковій діяльності
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Музичне
мистецтво
у нашому
житті
|
Учень
знає і розуміє:
·
музичну культуру
рідного краю;
·
особливості
аранжування народної та академічної музики;
·
специфіку
традиційної та сучасної обробки народної музики;
·
особливості відображення
етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
уміє:
·
виразно
виконувати пісні, створювати елементарний супровід до них;
·
порівнювати
оригінальні музичні твори та їх аранжування;
застосовує:
·
знання та вміння
з аранжування народної музики у власній виконавській творчості
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Новаторство
в музичному мистецтві
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості
сучасних музичних явищ (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
·
відмінності між рок-оперою,
мюзиклом і класичними музично-театральними жанрами;
·
виражальні засоби
електронної музики;
уміє:
·
розрізняти та
виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон,
авторська пісня);
·
висловлювати
емоційно-ціннісне ставлення до творів сучасного музичного мистецтва;
·
створювати власні музичні
композиції з використанням комп’ютерних
технологій;
застосовує:
·
знання про сучасні музичні
напрями у власній творчій діяльності
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Наприкінці 7
класу учень виявляє здатність:
·
самостійно
інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і
новаторства;
·
виконувати
сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний
супровід до них, здійснювати музично-технічне забезпечення шкільних виховних
заходів, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації та у
соціокультурній діяльності;
·
розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх
галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації
та у соціокультурній діяльності;
·
висловлювати критичні
судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них,
аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії,
брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності;
·
проявляти
самостійність у процесі пізнання
музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з
музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності
70 год на рік (2 год на тиждень), з них 8 год – резервний
час
Програму розробили:
Людмила Масол, провідний науковий співробітник
лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання Національної
академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук (керівник групи);
Оксана Коваленко, начальник відділу Інституту інноваційних технологій і
змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
Галина Сотська, докторант відділу педагогічної
естетики та етики Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НAПН України,
кандидат педагогічних наук; старший викладач Житомирського державного
педагогічного університету ім. Івана Франка;
Галина Кузьменко, старший викладач кафедри образотворчого мистецтва і
дизайну Інституту мистецтв
Київського університету імені Бориса Грінченка;
Жанна Марчук, учитель образотворчого мистецтва гімназії №
Олена Константинова, вчитель образотворчого мистецтва спеціалізованої школи з
поглибленим вивченням англійської мови № 16
м. Києва, вчитель-методист;
Людмила Паньків, доцент кафедри фортепіанного виконавства і художньої
культури Інституту мистецтв
Національного
педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук;
Ірина Гринчук, доцент кафедри інструментального виконавства
Тернопільського національного університету ім. Володимира Гнатюка, кандидат пед. наук;
Надія Новікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ
ст. № 4 м. Бучі, Київська область, заслужений учитель України, кандидат
педагогічних наук;
Наталія Овіннікова, вчитель музичного мистецтва та
художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. №
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий